Första julen i Stockholm..

..blev en väldigt mysig liten tillställning. Hemma hos Lysedalarna tar man det lugnt på julen, vilken var väldigt skönt.  Det blev inte ens hetsigt i köket, vilket jag är van vid på julafton - man har en miljard saker att ordna innan gästerna kommer så man håller tidsplanen. Men ändå, jag gillar julstöket.. tror jag.

Jul hos familjen Karlberg:

kl 0830
Världens mysigaste julfrukost. Det är fortfarande lite mörkt ute, så vi har tänt massor med ljus. Julmusik på tv och man dricker kaffe i flera timmar.

kl 1100
Lotta: -Hmm... När sa vi att alla skulle komma?
Mamma: - Jaa, till Kalle sa vi väl.
Lotta: - Aha...
Mera kaffe

kl 12 30
Lotta: -Jaja, man kanske skulle skutta in i duschen nu då.
Övriga: -Sen är det min tur!
Mamma: - Jag ska bara.....

kl 14 00
Mamma(fortfarande i morgonrock): - Jäklarns, vi har ju glömt att tina köttbullarna, laxen och alla patéer
Lotta: - Men ska jag börja fixa med resten av maten nu?
Mamma: - Näää, det behöver vi inte göra än.. Jag slänger mig på soffan och vilar ögonen ett par minuter först.

kl 14 30
Mamma: -Jäklarns, vi har glöm att köpa julklapp till person X
Frivillig 1: - Jag åker! Är någon bil i motorvärmare?
Det är det inte.

kl 14 35
Mamma: -Jäklarns, grädden är slut
Frivillig 2: - Jag åker!
Lotta: - Ring Frivillig 1, h*n kan köpa på vägen
Frivillig 1 har lämnat mobilen hemma, Frivillig 2 gräver fram en  till bil under snömassorna.

kl 14 40
Lotta: - Mamma du måste gå och duscha nu! Snart kommer alla!
Mamma: - Jag ska... Måste bara hitta dillen.
Mamma: - Jäklarns, dillen är slut!
Lotta: - Jag ringer Frivillig 2.
Frivillig 2 har lämnat mobilen hemma,  Frivillig 3gräver fram ytterligare en bil.

kl 14 55
Lotta: - Gå och duscha och byt om mamma! Vi fixar resten.
Mamma: - Jag ska... Ska bara hitta de fina julservetterna jag köpte förra året.
Lotta: -Kan jag börja göra maten färdig nu?
Mamma: - På en liten stund, lilla hjärtat.. Mamma ska bara....

kl 15 00 (Kalle börjar, ingen är hemma och mamma har fortfarande inte duschat)
Lotta: - Hallå? Var är alla?
Mamma: - Här lilla gumman,  jag ska bara slå in lite julklappar.
Lotta: - GÅ OCH DUSCHA!
Mamma: - Men lugna dig nu, det gott om tid.
Lotta: - Jag får hjääärnblöödning!!
TVn: -Say MA-MA. - Mammma.. - Hohohoho.

kl 15.10
Gästerna kommit, mamma är tjusig och rödglittrig, alla är tillbaka från sina uppdrag, hemmet doftar hyacint och julmat,  bordet är dukat, marschallerna tända, jusen glimmar, barnen tindrar, lugnet sänker sig. För alla utom Lotta som hyperventilerar och känner att hon haft en nära-döden-upplevelse. (Hela förloppet upprepas sedan på nyårsafton)

Min mamma är fantastisk. Hon är den mest ostressade människa som finns på denna jord. Och det finns inget, INGET, som stressar mig mer än när en totalt och fullkomligt ostressad människa för befälet. Av någon anledning så lär jag mig aldrig, hon fixar alltid allt i tid och med glans. Julafton löper alltid smidigt och allting är alltid färdigt när det ska. Varför kopplar jag inte av och lägger mig på soffan istället? Nej, för att jag är en klassisk martyr och det är inte jul innan jag fått andas i en påse.



Nu ska jag försöka smälta maten sen igår och ladda för en till runda när Tomas kommer med resterna från julbordet. Innan dess BÖR jag kanske försöka få ordning på mitt hem, åker ju till Boden i övermorgon. Det ska bli så himla härligt, jag längtar hem. Trots all hysteri när det närmar sig middagstid så finns det inget som är så avkopplande. Den stressen är av en annan sort, den är liksom hanterbar. Den handlar inte om att prestera, om att hinna lära sig saker, om press. Bodenstress är bra stress. Det är roligare stress.

Nuuu ska jag diska och städa och slänga allt jag ska ha med mig i tvätten!

Hoppas ni alla hade en underbart mysig julafton.
Puss

Kommentarer
Postat av: Kalle

Hahaha, låter som en fantastiskt härligt jul du har haft :)

2009-12-26 @ 18:43:43
URL: http://kalle.lasttry.se
Postat av: Petronella

Hahahahaha som jag skratta. Nu vet jag var du får din tidsoptimist ifrån:)

2009-12-31 @ 12:09:39
URL: http://babynella.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0